FUNCIONAMENT:

Funcionament d'una muntanya russa


El funcionament d’una muntanya russa està relacionat amb les lleis de la física. Utilitza només la força de la gravetat, té una petita part de maquinària, però bàsicament és dur a terme gràcies a la gravetat.


A mida que la muntanya russa va pujant gràcies als pneumàtics, va adquirint energia potencial. Un cop arriba a dalt comença a caure degut a la força de la gravetat, convertint l’energia potencial en energia cinètica. I és aquesta mateixa energia la que permet al vagó tornar pujar i així repetidament. Però no és tan fácil com sembla ja que intervenen més factors, com l’aire i el fregament. El fregament i l’aire a vegades són forces contràries, que poden provocar que el vagó es freni. El fregament és la fricció del vagó amb la via, per tant sempre hi és i quan es construeix la muntanya russa ja es té en compte. En canvi l’aire és una força imprevisible i variable, a vegades pot anar a favor i a vegades en contra. Normalment no hi ha problemes, perquè la força de l’aire no acostuma a ser tan potent. Però hi ha hagut casos que per culpa de que l’aire era molt fort s’ha parat l’atracció. 

Resultado de imagen de energia potencial y cinetica            Resultado de imagen de energia potencial y cinetica

D'altra banda, com hem dit abans, en les muntanyes russes també hi ha una part important de maquinària, que s'utilitza bàsicament per frenar el vagó i per moure'l quan no té energia.

Maquinària d'una muntanya russa:

Frens: el que s'utilitza per frenar el vagó són els frens. Els frens sempre es troben al final de l’atracció per aturar-la, però a vegades també s’hi troben a mitjans del recorregut, perquè no s’embali massa.
Hi ha diferents tipus de frens però els més importants són:       

-Els pneumàtics: fan que augmenti molt la fricció per tant que el vago s’aturi.



-         
Resultado de imagen de frenos neumaticos




      -Els magnètics: aquest tipus de frens són més moderns i avançats que els pneumàtics. Consisteix en posar imants en els frens i làmines de coure a la part baixa del vagó, per tant que s'astreguin i aturin el vagó lentament. Com actuen de manera proporcional a la velociatat, són més segurs i suaus.
     

Resultado de imagen de frenos magneticos 


 -Maquinària de la pujada: per aconseguir  que el vagó pugi i pugui obtenir energia per la   resta de l'atracció, es poden fer servir diferents tipus de maquinària. 

 Ascensor en cadena: consisteix en una llarga i continua cadena a la qual s'enganxa el tren fins que arriba a dalt.         
 Unitat de pneumàtics: consisteix en multiples pneumàtics motoritzats que mouen el vagó fins a dalt.         
 Sistema d'elevació per cable: igual que el de la cadena, però amb cables.

Ascensor en cadena

Unitat de pneumàtics: és el que s'utilitza per moure el vagó en pla, quan no té energia, i des de fa poc com hem pogut veure abans, també a vegades s'utilitza per fer pujar el vagó. Consisteix en uns motors elèctrics que fan moure el vagó.


Aquesta és la maquinària principal i la que troben sempre en les muntanyes russes, però quan són més complexes hi ha altres elements.


















Comentarios